W dniach 15-20 lipca br. W Lesku odbyła się Podkarpacka Letnia Akademia Muzyki. Wszyscy zainteresowani śpiewem i muzyką dawną mieli możliwość skorzystania z oferty Akademii. Była to I edycja programu kulturalno-edukacyjnego skierowanego do lokalnej młodzieży, uczniów i studentów szkół artystycznych.
W tym roku jej celem było doskonalenie wokalne uczestników oraz zdobycie umiejętności pracy w zespole. Organizatorem projektu była Fundacja Krośnieńska im. Ignacego Paderewskiego, której celami są: działalność na rzecz kultury, ze szczególnym naciskiem na upowszechnianie muzyki klasycznej w tym muzyki dawnej, działalność edukacyjna i oświatowa oraz wspieranie kształcenia i rozwoju młodych talentów. Współorganizatorami Akademii byli: Bieszczadzki Dom Kultury, Instytut Muzyki i Tańca, Gliwicka Agencja Turystyczna S.A oddział Zamek. Projekt został dofinansowany ze środków otrzymanych od gminy Lesko. Sponsorzy Akademii: PGNiG oddział Sanok oraz Centrum Handlowe „Ryś” z Sanoka.
W ramach Podkarpackiej Letniej Akademii odbyły się warsztaty śpiewu klasycznego, emisji głosu oraz ornamentacji barokowej i barokowego gestu scenicznego, a także 3 koncerty i pokaz instrumentów historycznych. Zajęcia odbywały się w Bieszczadzkim Domu Kultury, a prowadzone były przez znakomitą koncertującą mezzosopranistkę oraz specjalistkę z zakresu barokowego gestu scenicznego Michaelę Riener (absolwentkę Królewskiego Konserwatorium w Hadze w klasie śpiewu Michael’a Chance’a i Jill Feldman, współpracującą z wieloma zespołami muzyki dawnej m.in. L’Arpeggiata, Les Muffatti,, Huelgas Ensemble czy Cappella Amsterdam), dr Stanisławę Mikołajczyk – Madej (wykładowcę Akademii Muzycznej w Krakowie oraz dr w Instytucie Muzyki w Rzeszowie), oraz Patrycję Domagalską – Kałużę (klawesynistkę, pedagoga Akademii Muzycznej w Łodzi, absolwentkę Królewskiego Konserwatorium w Hadze). W warsztatach wzięła udział młodzież z terenu gminy Lesko, a także okolic Krosna, Rzeszowa i Cieszyna. Uczestnicy przez 6 dni szkolili się w emisji głosu i technice śpiewu klasycznego. Co warto dodać mieli oni okazję do zapoznania się ze stylowym wykonawstwem utworów wczesno-włoskich m.in. kompozycji Gulio Cacciniego. Odbył się wykład z zakresu realizacji ornamentacji barokowej na podstawie traktatu: „Le nuove musiche”. To bardzo ważne, aby każdy kto sięga po repertuar wczesnego baroku włoskiego zapoznał się z tym wartościowym dziełem aby wiernie przekazywać jego muzykę dzisiejszym słuchaczom. Zaproszona specjalistka w dziedzinie interpretacji muzyki dawnej Michaela Riener wprowadziła uczestników kursu także w tajniki barokowego gestu scenicznego. Podczas koncertu finałowego został zaprezentowany recytatyw pochodzący z opery Alessandro Scarlattiego właśnie z wykorzystaniem gestów barokowych – sztuki gry na scenach opery i teatru XVII i XVIII wieku. Najmłodsza z uczestniczek próbowała swoich sił z zakresu gry na klawesynie wykonując Hymn „Ave Maris Stella”. Drugi zaproszony pedagog – dr Stanisława Mikołajczyk-Madej pracowała głównie nad techniką i emisja głosu, podstawowymi elementami śpiewu klasycznego zanim zacznie się specjalizację z zakresu śpiewu historycznego.
Poza pedagogami w Akademii wzięli udział muzycy grający na instrumentach historycznych: skrzypcach barokowych i violi da gamba. Akademię zainaugurował koncert w wykonaniu zespołu Ensemble Barocum, który zaprezentował utwory Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego. Jest to jeden z najwybitniejszych polskich kompozytorów epoki baroku, ksiądz i kapelmistrz wykształcony na uniwersytetach w Pradze, Wiedniu i Krakowie. Jego twórczość obejmuje kilkadziesiąt, głównie religijnych utworów. Nie jest to muzyka łatwa w odbiorze, skomplikowana polifonia, nie często wykonywany repertuar zwłaszcza w małych ośrodkach podkarpackich. Pomimo tego publiczność bardzo ciepło przyjęła zespół i nagrodziła muzyków gromkimi brawami z owacją na stojąco. Koncert odbył się 14 lipca br. w zabytkowej leskiej Synagodze. Zespół Ensemble Barocum założony przez profesjonalnych muzyków w Holandii tym razem wystąpił w większym składzie: czworo instrumentalistów i czworo wokalistów. Wykonanie utworów Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego odbyło się i zostało współfinansowane w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca "Nowe Interpretacje". Celem programu jest zachęcenie polskich artystów wykonawców do sięgania po nowy rodzimy repertuar, zwłaszcza szczególnie słabo rozpowszechniony w życiu muzycznym, zarówno pod kątem chronologicznym, jak i stylistycznym. W ramach programu artyści po raz pierwszy włączają do swojego koncertowego repertuaru i prezentują publicznie dzieła wskazanych w danej edycji polskich kompozytorów. W II edycji programu wskazani twórcy to Grzegorz Gerwazy Gorczycki, Karol Lipiński i Tadeusz Baird. Drugi z koncertów odbył się 17 lipca w Pensjonacie Zamek w Sali Kominkowej. Był to koncert kameralny pedagogów, w wykonaniu: Michaela Riener (mezzosporan), Patrycji Domagalskiej – Kałuży (klawesyn) i Mateusza Kowalskiego (viola da gamba). Zaprezentowano utwory, m.in. Giulio Caccini’ego, Marin Marais, Henry’ego Purcell’a. Podczas koncertu odbyła się także prezentacja instrumentów historycznych: klawesynu i violi da gamba, w tym violi sopranowej zazwyczaj używanej w konsorcie gambowym. Wykonawcy omówili również sylwetki kompozytorów prezentowanych dzieł. Ostatni koncert, zwieńczający projekt, był to występ uczestników kursu z towarzyszeniem solistów Karpackiej Orkiestry Barokowej, który miał miejsce 20 lipca, na dziedzińcu zamkowym. Było to ważne wydarzenie Akademii, gdyż prezentowało pracę uczestników podczas kursu. Każdy z uczestników wykonał jeden utwór solowy oraz wspólnie Hymn Ave Maris Stella. Wszyscy uczestnicy otrzymali dyplomy uczestnictwa. Pomimo przelotnego deszczu publiczność dopisała i dzielnie wspierała młodych artystów na scenie. Pomysłodawczyni i kierownik artystyczny Akademii – Patrycja Domagalska-Kałuża uważa, że cel został spełniony. Młodzież spędziła część wakacji w twórczy sposób rozwijając swoje talenty. Mieli okazję do pracy z doświadczonymi pedagogami i muzykami. Pierwszy raz pracowali przy akompaniamencie klawesynu – instrumentu, który w dzisiejszej edukacji muzycznej zostaje zastąpiony fortepianem. Mieli okazje do zobaczenia instrumentów historycznych jak skrzypce barokowe czy viola da gamba. Zapoznali się też ze sztuką barokowego gestu scenicznego. Być może w przyszłości przy okazji kolejnych edycji Akademia zasłynie właśnie z tej dziedziny. Uczestnicy mogli nawiązać nowe kontakty i próbować swoich sił na scenie dając publiczny występ. Są to bardzo ważne doświadczenia dla młodych adeptów sztuki muzycznej. Mieszkańcy Leska oraz turyści poprzez swoje zainteresowanie i frekwencję na koncertach pokazali, że warto organizować takie przedsięwzięcie w Lesku.
Informacja: BDK Lesko
Wydawca portalu lesko.net.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy zamieszczanych przez użytkowników. Osoby zamieszczające wypowiedzi naruszające prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną. » Wyślij komentarz
Tylko zalogowani użytkownicy mogą dodawać komentarze. Zaloguj się lub zarejestruj.
» Brak komentarzy
Nie ma tu jeszcze komentarzy.
|